טיפול אקנה

בלוג של קוסמטיקאית - סודות אקנה


7.6.23 | אלומה נתנאל
אורך המאמר: 1330 מילים

לקביעת תור לטיפול אקנה

Sign up to our newsletter

טיפול באקנה
סיפורי אקנה מזווית ראיה של קוסמטיקאית - מהו אקנה, איך הצלחתי להתגבר על האקנה ואיך זה קשור להיותי קוסמטיקאית פרא רפואית

נטייה גנטית לאקנה או שינויים הורמונליים?
תמיד הייתי דומה לאמא שלי, קיבלתי ממנה את כל הגנים, הטובים והפחות טובים. כשמסתכלים עליה בתמונות מהעבר אפשר להתבלבל ולחשוב שזו אני. תווי הפנים, מבנה הגוף, האנרגיות המדהימות. הכל מלבד העיניים האפורות-כחולות - בהן לא זכיתי. העיניים מאבא. גם היא בהיותה צעירה סבלה מאקנה. כשאני מביטה בה מקרוב אני יכולה לראות היטב את ה"מזכרות" שהאקנה השאיר לה על הפנים. ברוסיה של שנות ה-70 טיפולי הפנים היו קצת פחות נפוצים. 
ככל הנראה גם את הגנים של האקנה קיבלתי ממנה וכשהגעתי לגיל  14 קיבלתי "מתנה" שהפכה לשיעור לחיים - לפתע פתאום, ללא אזהרה מוקדמת, החלו להופיע לי פצעונים על הפנים, פצעי בגרות. תחילה הופיעו פצעונים על הפנים באזור קו הלסת, חלק בפנים המכונה על ידי הקוסמטיקאיות ורופאי העור "האזור ההורמונלי". 

מהו אקנה ואיך נזהה אקנה?
באותה תקופה לא הבנתי מדוע יוצאים לי הפצעונים ולא הכרתי מה עליי לעשות אז התחלתי לפוצץ פצעונים לעצמי, דבר אשר הגדיל את הדלקת וההדבקה. לכן חשוב מאוד להכיר מהו אקנה.
אקנה היא תופעה שכיחה, בדרך כלל תופיע בגיל ההתבגרות אך יכולה להופיע גם בגיל +30, בעקבות שינויים הורמונלים, תזונה (שומנים בדם), לחץ או גנטיקה.  האקנה יכול להופיע אצל בנים ובנות כאחד, כתוצאה מייצור מוגבר של בלוטת הסבום.
בתוך עורנו נמצא חיידק בשם P.acne, כאשר חיידק ה- P.acne מתרבה ומשגשג הוא גורם למצב דלקתי בזקיקי השערה.
הסימנים הנראים על פני העור הם לרוב: עור שומני ומבריק, פצעים אדומים ומוגלתיים, שחורים ושומנים תת עוריים - בשפה מקצועית הם נקראים פוסטולות,קומדונים ומיליומים בהתאמה.

סוגי אקנה ושלבי אקנה
ניתן לסווג את האקנה על פי סוג העור וצבע העור עליו הוא מתפרץ ועל שלבי ההתפחות, ההתפרצות וההדבקה שלו.
האקנה בתחילת דרכו יתחיל לרוב באזור ההורמונלי. ללא טיפול, האקנה יודבק ויתפשט גם על שאר חלקי הפנים. אקנה קשה מוגדר כאקנה לאחר הדבקה חמורה, אקנה קומודוגני הינו ראשי שומן שהתחמצנו על גבי עור לא מטופל, אקנה משולב פיגמנטציה הינו אקנה שלא יגרם על ידי סטרס והורמונים.
חשוב להכיר כי גם תהליך ההחלמה הוא שונה מעור לעור - אקנה על עור כהה ישאיר כתם פיגמנטציה (מלנין) לעומת אקנה על עור בהיר אשר ישאיר כתם אדום על הפנים (הומוגלובין שלא מתפרק).


אקנה על עור כהה
אקנה קומודוגני
אקנה דלקתי לאחר הדבקה
המראה הפכה לסכנה הכי גדולה לפנים שלי
למרות הפצעים הגדולים והנפוחים מלאי המוגלה שהתחילו להופיע לי הפנים, שום דבר לא עצר אותי מלהפסיק לחטט בפנים. לא יכולתי להפסיק להסתכל על כל שחור או פצע חדשים שיצאו, המראה במעלית או המראה באוטו היו הסכנה הכי גדולה לחטטת פנים שלי. 
אמא שלי זיהתה את המצוקה ולקחה אותי אל רופא העור. כדרך נוהל הגיעו המרשמים האנטיביוטיים בכל צורות התכשירים, אך לצערי הם לא הועילו ונסינו לשנות את דרך הטיפול ופנינו לטיפול קוסמטי אצל קוסמטיקאית. אני זוכרת שעברתי אצל מספר קוסמטיקאיות - קוסמטיקאית בירושלים, קוסמטיקאית בראשון לציון וקוסמטיקאית בחולון.

לפני 13 שנים לא הייתה ערכת אקנה
חשוב להבין כי העשור הראשון של המילניום התאפיין בשיטות טיפול מיושנות. המוצרים והתכשירים הפרא רפואיים המעולים שקיימים היום לא היו נפוצים או כמעט ולא קיימים. דוגמא לשיטת טיפול מיושנת שחוויתי במהלך הטיפולים - התפחת העור הייתה עם מכשיר אדים הנקרא "וואפוזון". שיטת הטיפול הזו גרמה להרבה קוסמטיקאיות ללא מעט חוויות טראומתיות עם מטופלות שנגרם להם נזקי כוויות. הגישה הייתה שונה מהגישה המקובלת היום וקוסמטיקאיות מאוד תמכו בדרך של "לקרוע את העור". אני זוכרת שהייתי יוצאת מטיפול מאוד אדומה, נפוחה וכאובה. עברתי עשרות טיפולים לאורך תקופה של 4 שנים ועדיין לא הצלחתי להבין איך להיפטר מאקנה בפנים.

ערכת אקנה חוה זינגבוים
רואקוטן
מיואשת מחוסר ההצלחה של טיפולי הקוסמטיקה שעברתי, בגיל 18 החלטתי לחזור לרופא העור, רק שהפעם הגעתי אליו עם מצב של אקנה קשה. הרופא לא היסס ונתן לי מרשם לרואקוטן. מדובר על טיפול תרופתי אשר מייבש את העור, מונע מהאקנה להתרבות והורג את חיידק ה-P.acne. במשך חצי שנה לקחתי רואקוטן, אסור היה לי להחשף לשמש כמעט בכלל.

חוסר ביטחון עצמי עם בנים
לאורך תקופת הטיפול ברואקוטן ולפניו הרגשתי שהחמצתי בגלל האקנה כל כך הרבה דברים בחיים, אך אחד הדברים שהכי זכורים לי היה הפגישה בביטחון העצמי שלי כבחורה בייחוד ליד בנים. הייתי ממעטת לצאת לדייטים או למפגשים חברתיים. אני זוכרת שלמסיבות הסיום בבית הספר הייתי הולכת בחוסר חשק, מסיבות ואירועים לא היו בראש מעייני. תמיד האקנה היה שם, נוכח במלוא עוצמתו ומשפיע על ההתנהלות היומיומית שלי. בצבא הכינוי שלי היה "פיצה" - אתן לכם לעשות את ההקשר לבד. הייתי מתכסה בשכבות כבדות של מייקאפ על מנת להסתיר את הבושה שהתחוללה לי על הפנים.

למה הפסקתי לעשן בגלל האקנה
חצי שנה מתחילת הטיפול התרופתי ברואקוטן, הפנים שלי התייבשו לגמרי והיה נראה שהאקנה נעלם, הלכתי לרופא העור, הוא המליץ לסיים את הטיפול, אמר שאוכל לחזור להחשף לשמש והכיוון נראה חיובי. אולם עד מהרה, תוכן מספר שבועות בודדים, הפצעונים חזרו. באותה התקופה, היה קיץ והדבר הראשון שרציתי לעשות אחרי תקופה ארוכה ללא חשיפה לשמש היה ללכת לים. שום דבר לא הכין אותי לכוויות מדרגה 2 שהיו לי בפנים עקב החשיפה לשמש ומיד נכנסתי לבית החולים לאשפוז ל-4 ימים בבית החולים הדסה עין כרם.
מחלקת העור הייתה מלאה עד אפס מקום ונאלצו לשים אותי במחלקת אף אוזן גרון. אני ממליצה לכל מי שמעשן להיכנס למחלקת אף אוזן גרון באחד מבתי החולים. הייתי מעשנת מגיל מאוד צעיר, סביבות גיל 15. באותו הזמן עישנתי חצי קופסא ביום. באותו הרגע שיצאתי מהאשפוז עישנתי את הסיגריה האחרונה שלי והפסקתי לעשן.

פוסט-אקנה
לאחר ריפוי הפצעים נשארו לי על הפנים סימני פוסט-אקנה - צלקות בצורת נקודות אדומות על עור הפנים. רק לאחר ריפוי האקנה ניתן להתחיל בטיפולי הבהרה לפוסט-אקנה אך מכיוון שהפצעונים חזרו לי נשארתי עם צלקות אקנה שלא ניתן היה לטפל בהן באותו הרגע וגם עם פצעונים שהמשיכו להופיע לי על הפנים.

פוסט-אקנה משולב אקנה פעיל
איך נפטרתי מהאקנה והאם בגלל האקנה אני קוסמטיקאית פרא רפואית
האקנה שכל כך הטרידה אותי וסבלתי ממנה כל כך הרבה, גרמה לי להתחבר למקצוע הקוסמטיקה. לאחר שסיימתי את הטיפול ברואקוטן החלטתי להתעמק בטיפולי קוסמטיקה פרא רפואית, נברתי ברשתות, ביצעתי השתלמויות הקשורות לאבחון העור, התמחתי באקנה ולמדתי על הקוסמטיקה פרא רפואית. החלטתי לבנות עבור עצמי תוכנית טיפול המשלבת מצד אחד פרוצדורות טיפול באקנה שהכנתי באמצעות הידע שצברתי ומצד שני שגרת טיפול מונע אקנה. השיפור היה מדהים, הקוסמטיקה הפרא רפואית אפשרה לי לקבל את הכלים הנדרשים לטפל בעצמי. רק לאחר שטיפלתי בעצמי הרגשתי מספיק בטוחה בעצמי לטפל ולעזור לאנשים אחרים שסבלו או סובלים מבעיות עור.

איך מתבצע טיפול באקנה אצל קוסמטיקאית
הטיפול מתבצע על ידי הקוסמטיקאית הרפואית למניעת צלקות וסימני האקנה לאחר ריפוי הפצעים, ויסות, שימור, שיפור ומעקב אחר עור הפנים. כל התכשירים שבשימוש במהלך הטיפול והתכשירים המוצעים לשימוש ביתי הינם טרנס-דרמליים - חומרים החודרים לעומק הבעיה ופותרים אותה מהשורש ולא רק מייבשים את העור בשכבת העור העליונה. על מנת להשתמש בתכשירים, נדרש להכיר את התכשירים המיועדים לאקנה ולהכיר את פרוצדורת הטיפולים הנכונה והשימוש הנכון בהם לאחר אבחון מעמיק ומקצועי של עור הפנים.

טיפים לטיפול מונע באקנה:
*להחליף ציפית לכרית באופן יומיומי
*להשתמש במגבות ח"פ בשטיפת הפנים
*לא להשתמש בתכשירי קוסמטיקה שומניים כגון: סיליקונים, קרמי שיער, איפור המכיל פטרולטום, דיאמטיקון לנולין וכו'
*תזונה- להוריד פחממות פשוטות סוכרים ושומנים רווים 
*להקפיד על שימוש נכון וקבוע של תכשירים בפנים, גם אחרי שיפור על מנת לשמר את התוצאה.
*אין לגעת ולחטט לבד בפנים, במידת הצורך לפנות לקוסמטיקאית הרפואית.

אוזן קשבת ודמות תומכת
לאורך כל ההתמודדות שלי עם האקנה, הייתה חסרה לי דמות שתעזור ותלווה אותי לאורך כל התהליך. בדיעבד אני מבינה שאם הייתי מטפלת באקנה עוד בתחילת התהליך, הייתי יכולה למנוע את ההתפרצות שחוויתי. לאור זאת החלטתי להקדיש את חיי לטיפול באותם אנשים עם בעיות עור אשר אין להם את הדמות שמלווה אותם, ולהיות אותה הדמות - כמטפלת מומחית באקנה וכאוזן קשבת שמבינה ומכירה את האקנה לא רק ברמה הטיפולית אלא גם ברמה הרגשית.

בקליניקה של אלומה בראשון לציון פותח טיפול אקנה המשלב מכשור טכנולוגי תוך שימוש בתכשירים טרנס דרמליים עוצמתיים. במסגרת הטיפול, תקבלו הדרכה מלאה על אופן הטיפול באקנה בבית וכן על הטיפול המונע לטובת השלמה מלאה ואיכותית של תהליך הטיפול.

אם את או אתה סובלים מאקנה ומעוניינים לטפל באקנה, אם התחילו לצאת לך פצעונים בפנים ואתם לא יודעים מה לעשות ולמי לגשת - פני אליי, פנה אליי - מבטיחה שאצליח לעזור. זמינה לפניות בווטסאפ או בטלפון 050-8490028 או השאירו פרטים מטה.

המאמר נכתב עלי ידי אלומה נתנאל, קוסמטיקאית פרא רפואית מוסמכת בעלת ניסיון של 12 שנים בתחום הקוסמטיקה ובעלת קליניקה לקוסמטיקה רפואית בראשון לציון
אקנה משולב פיגמנטציה לפני ואחרי

מעוניינת בטיפול באקנה? 
רוצה להתייעץ עם קוסמטיקאית שמכירה את התחושות? 
השאירי פרטים ונחזור אלייך בהקדם

Sign up to our newsletter

Share by: